Błędny PIN i zatrzymanie karty w bankomacie – co dalej?

Jakub Grzybowski Jakub Grzybowski  • 
Przeczytasz w ciągu 9 minut
Karty płatnicze, zwane również „plastikowymi pieniędzmi”, są obecnie popularnym i wygodnym sposobem nie tylko dokonywania płatności za towary lub usługi, ale także przechowywania swoich oszczędności oraz pobierania ich za pomocą bankomatów. Wszystko ma swoje wady i zalety. Jednym z problemów może być zatrzymanie karty w bankomacie. Czy bank może zatrzymać naszą kartę, gdy wpiszę błędny PIN? Jak ją odzyskać? Co dalej? Przedstawiamy porady dotyczące postępowania w takiej sytuacji.
3 razy błędny pin co dalej

Błędny PIN i zatrzymanie karty przez bankomat

pożyczkowy portal

Powodem zatrzymania karty płatniczej w bankomacie może być kilkukrotne wpisanie błędnego PIN-u. Informacje na temat postępowania w takich sytuacjach należy uzyskać podczas ubiegania się o wydanie karty, ponieważ każdy bank kieruje się w takich przypadkach nieco innymi zasadami. Jednak najczęściej dopuszcza się możliwość trzykrotnego wprowadzenia kodu, po których zostaje podjęta decyzja o zablokowaniu karty kredytowej lub debetowej w bankomacie. Warto zaznaczyć, że jest to dobowy limit prób, tak samo jak kwotowy limit wypłat z bankomatu. Co to dla nas oznacza?

3 razy błędny PIN w bankomacie – co dalej?

pożyczkowy portal

3 razy źle wpisany PIN w bankomacie, może wiązać się z różnymi konsekwencjami. Jeśli karta zostanie zablokowana i zmienimy bankomat liczba podejść wykorzystanych danego dnia do wpisania prawidłowego kodu pozostaje bez zmian. Dopiero po upływie 24 godzin lub po prostu po północy liczba prób zostaje wyzerowana. Kiedy dojdzie do wyczerpania limitu możliwości, bank dostaje powiadomienie, a następnie może wysłać żądanie zatrzymania karty lub jej zablokowania. Niewielu z nas pamięta, że bank jako wydawca jest jej właścicielem, który ma prawo decydować o swojej własności i w przypadku zagrożenia kradzieżą lub jakichkolwiek wątpliwości, co do prawidłowości dokonywanych transakcji nie udzielić autoryzacji.

Natomiast jeśli jako klienci mamy zastrzeżenia dotyczące tej decyzji, warto niezwłocznie skontaktować się z biurem obsługi klienta banku, w którym posiadamy konto.

Zablokowana karta bankomatowa – zły PIN

Skoro już wiemy, ile razy można wpisać zły PIN w bankomacie, warto zwrócić uwagę na rozwiązanie problemów wynikających z pomyłki. Na początku zajmijmy się bardziej optymistycznym scenariuszem. Należy podkreślić, że zablokowana karta do bankomatu to koniec świata! Nadal jesteśmy jej posiadaczami i mamy do dyspozycji kilka prostych rozwiązań. Jak odblokować kartę bankomatową?

1. Pierwsze rozwiązanie to skorzystanie z bankowości internetowej. Każdy bank daje taką możliwość swoim klientom. Aby odblokować kartę, należy przejść do bankowości internetowej. Następnie wybrać zakładkę, gdzie znajdują się nasze karty i wybrać komendę “Odblokuj kartę”. Jeśli to zrobimy, pozostaje nam tylko zatwierdzić decyzję kodem autoryzacyjnym.

2. Innym sposobem na odblokowanie karty bankomatowej jest skorzystanie z aplikacji mobilnej. Cały proce wygląda podobnie, a decyzję należy potwierdzić kodem PIN do bankowości mobilnej.

3. Ostatnie z dostępnych rozwiązań polega po prostu na odblokowaniu karty bankomatowej przez infolinię. Niemal każdy bank posiada całodobową obsługę klienta, gdzie możemy zgłaszać takie sytuacje.

Powyższe rozwiązania są dostępne między innymi w przypadku: 3 razy źle wpisany PIN w bankomacie ING czy też PKO SA. Należy podkreślić, że musimy przejść do bankowości internetowej, mobilnej lub zadzwonić na infolinię banku, w którym posiadamy konto.

Zablokowany PIN do karty – kiedy nie musisz czekać do następnego dnia?

Błędny PIN w bankomacie wiąże się zazwyczaj z blokadą karty lub jej zatrzymaniem. Może się również zdarzyć, że PIN zostanie po prostu zablokowany. Jeżeli nasza sytuacja nie pozwala nam na czekanie do następnego dnia, a pieniądze są potrzebne na już, niektóre banki oferują dodatkowe rozwiązanie. Wśród takich instytucji znajduje się między innymi Alior Bank. W tym przypadku źle wpisany PIN do karty bankomatowej kończy się zazwyczaj blokadą PIN-u do następnego dnia. Bank umożliwia jednak odblokowanie go wcześniej. 

W tym celu należy po prostu zmienić kod PIN. Nowe zabezpieczenie będzie działało bez problemów, a liczba prób wpisania PIN-u zostanie wyzerowana. Zmianę hasła możemy wprowadzić przez infolinię, bankowość internetową lub mobilną.

Bankomat nie oddał karty – co zrobić? Bankomat należący do naszego banku 

Pośpiech jest najczęstszą przyczyną wpisywania błędnego PIN-u. Kiedy pilnie potrzebujemy dostępu do środków na koncie, oczekujemy szybkiej informacji zwrotnej w postaci pieniędzy. Jednak w rzeczywistości może wystąpić sytuacja, w której nie otrzymamy ani gotówki, ani swojej karty płatniczej. Bankomat połknął kartę? Każdemu człowiekowi w takim momencie udzielają się nerwy i z reguły nie patrzymy na informacje wyświetlane na ekranie. Dlatego warto wcześniej zapoznać się z procedurą postępowania w takich przypadkach krok po kroku.

Pieniądze możemy podjąć z bankomatów należących zarówno do placówki, w której posiadamy konto, jak i innego banku. W każdym z tych przypadków należy chwilę odczekać, aby upewnić się, że karta płatnicza na pewno została zablokowana. Następnie:

1. Jeśli urządzenie jest własnością banku, w którym posiadamy konto i w pobliżu znajduje się jego placówka, należy się do niej udać i poinformować o zaistniałej sytuacji.

2. W takiej sytuacji istnieją dwa rozwiązania. Jedno z nich to natychmiastowe odzyskanie karty, jeśli jednak jest to niemożliwe, otrzymamy wytyczne gdzie i kiedy zostanie nam ona zwrócona.

Zatrzymanie karty płatniczej przez bankomat należący do innego banku

Z kolei w przypadku, gdy bankomat zjadł kartę i należy do innego banku lub na ekranie monitora nie wyświetli się żaden komunikat, procedura nieco się różni.

1. Zazwyczaj na urządzeniach podane są numery telefonów, pod które klient powinien zadzwonić w razie problemów. Konsultant poinformuje nas o miejscu i czasie odbioru zatrzymanej karty.

2. Ponadto warto skontaktować się z naszym bankiem w celu zastrzeżenia dostępu do naszych pieniędzy, ponieważ w skutek awarii karta może zostać wydana przez bankomat innej osobie.

3. Następnym krokiem jest prośba o wydanie nowej karty płatniczej, aby w miarę możliwości zachować płynność w dostępie do oszczędności.

Natomiast bankomaty ING udostępniają wszelkie informacje na temat powodu zatrzymania karty płatniczej oraz możliwości jej odzyskania na ekranach monitorów. Dzięki temu procedura staje się uproszczona. Ponadto posiadacze kart płatniczych należących do ING Banku Śląskiego mają możliwość zamówienia nowych poprzez kontakt z infolinią lub wypełnienie formularza na stronie internetowej. Natomiast mBank oferuje wydanie odpowiedniej dyspozycji poprzez aplikację mobilną.

Błędny PIN a Bankomaty Euronet i Planet Cash

Procedura w przypadku zatrzymania karty może się nieco różnić w zależności od właściciela urządzenia, którym niekoniecznie musi być bank – bankomaty wolnostojące. Ich przykładem mogą być sieci Euronet i Planet Cash. Należy pamiętać, że są to firmy zewnętrzna, które na podstawie zapisów w umowach z poszczególnymi bankami, niszczą zatrzymane karty. Następnie odsyłają je do wydawcy – oddziału banku.  

W celu wyjaśnienie problemu wynikającego z przekroczenia możliwych prób wprowadzania PIN-u w tych urządzeniach konsultanci zalecają kontakt bezpośrednio z bankiem jako właścicielem karty płatniczej. Tym samym zostaje pominięty krok pierwszy wyżej podanej procedury.

3 razy zły PIN, karta bankomatowa zatrzymana – postępowanie w pigułce

  • W przypadku zatrzymania karty przez bankomaty należące do placówki naszego banku należy się z nim niezwłocznie skontaktować w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji.
  • Jeśli karta płatnicza została zablokowana przez bankomat innego banku powinniśmy zadzwonić pod numer podany na urządzeniu, a następnie skontaktować się z placówką, która jest jej wydawcą.
  • Natomiast kiedy karta zostanie zatrzymana w bankomacie wolnostojącym, należy zadzwonić do jej wydawcy.

Warto również pamiętać o możliwości telefonicznego zastrzeżenia karty płatniczej w swoim banku, aby uniknąć potencjalnych zagrożeń. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym środku płatności, sprawdź również artykuł RODZAJE KART PŁATNICZYCH – WSZYSTKO CO MUSISZ WIEDZIEĆ 

Czy kasjer ma prawo zatrzymać kartę?

pożyczkowy portal

Pojawia się również pytanie, czy kasjer ma prawo zatrzymać kartę. Nie każdy ma tego świadomość, ale 3 razy błędny PIN może skutkować również zatrzymaniem środka płatniczego w sklepie. Jednak szczegółowe warunki są ustalane indywidualnie przez banki. Część z nich może zobowiązać sprzedawcę do nacięcia i spisania protokołu. Inne ograniczają się jedynie do spisania protokołu. Najważniejsze informacje na temat zatrzymania karty przez akceptanta znajdziemy w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 roku o usługach płatniczych (Dz. U. 2011 Nr 199 poz. 1175). Zgodnie z art. 59e., akceptant, czyli w tym przypadku sprzedawca, ma prawo do zablokowania instrumentu płatniczego. Kiedy będzie to możliwe?

3 razy błędny PIN w sklepie oraz inne sytuacje

Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych art. 59f. ust. 2., zatrzymanie karty płatniczej może nastąpić w następujących przypadkach:

  • upływ terminu ważności karty płatniczej,
  • płatność kartą zablokowaną,
  • niezgodność podpisu osoby upoważnionej do używania karty z podpisem na dokumencie obciążeniowym,
  • posługiwanie się kartą płatniczą przez osobę nieuprawnioną.

Zatrzymaj kartę – terminal wydał komunikat!

pożyczkowy portal

Oprócz wyżej wymienionych sytuacji może pojawić się jeszcze jeden przypadek, kiedy akceptant ma prawo zatrzymać kartę. Dotyczy to sytuacji, gdy sprzedawca otrzyma komunikat “zatrzymaj kartę”. Może się tak zdarzyć między innymi w przypadku 3 razy błędnego PIN-u w sklepie. To, co stanie się dalej, zależy od banku. 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Sprawdź również ostatnie artykuły