blog / Porady / Zostałem oszukany. Gdzie zgłosić nieuczciwą firmę?

Zostałem oszukany. Gdzie zgłosić nieuczciwą firmę?


Zostałem oszukany. Gdzie zgłosić nieuczciwą firmę?

Rynek usług finansowych jest dzisiaj bardzo rozbudowany. Setki firm oferują nam różnego rodzaju kredyty i proponują przy tym bardzo dogodne warunki. Są one zazwyczaj niespotykanie kuszące, ale trzeba być czujnym. Wielu nieuczciwych przedsiębiorców może nas oszukać. Co zrobić wtedy, gdy pożyczkodawca postąpi wobec nas nieetycznie?

Na co zwrócić uwagę, zanim weźmiemy pożyczkę?

Najważniejszą sprawą, o której najczęściej zapominamy jako konsumenci, jest dokładne przeczytanie umowy. To uniwersalna zasada, którą należy stosować wobec porozumień sporządzonych w formie papierowego dokumentu, jak i pliku dostępnego online. W obydwu przypadkach powinniśmy dokładnie zapoznać się z treścią postanowień. Niektóre z nich mogą być dla nas niezrozumiałe – wtedy poprośmy o wyjaśnienie. Kiedy złożymy swój podpis na umowie, będzie za późno na to, by się wykłócać. Dlatego właśnie dobrze wiedzieć o tym, co powinno znaleźć się w prawidłowo stworzonym kontrakcie między nami a przedsiębiorstwem finansowym. Na co trzeba zwrócić uwagę?

Co zawiera prawidłowo skonstruowana umowa?

Przede wszystkim musimy pamiętać, że zasady dotyczące pożyczek określone zostały w ustawie określającej wszystkie najważniejsze ich koszty. To właśnie w niej zapisano, z jakim wydatkiem musimy się liczyć. Na straży dobra konsumenta stoi także ustawa antylichwiarska. Ona z kolei opisuje, co musi zawierać chwilówka, by była zgodna z prawem. Teraz przejdźmy jednak do rzeczy i ustalmy, jakie postanowienia muszą być zawarte w dobrze napisanym porozumieniu z pożyczkodawcą. Przede wszystkim powinno określać, co jest przedmiotem umowy. Ponadto musi obejmować dane na temat terminu oddania pożyczonej kwoty. Niezbędne są też wiadomości o formalnościach związanych z przedłużeniem spłaty pożyczki i tym, jak z niej zrezygnować.

zobacz najkorzystniejsze pożyczki

Co jest sygnałem alarmowym dla konsumenta?

Jakie zapisy w umowie powinny zwrócić naszą szczególną uwagę? Jakie postanowienia możemy reklamować? Przede wszystkim brak informacji o całkowitym koszcie pożyczki udzielanej przez pożyczkodawcę. Po drugie, podejrzliwość powinien wzbudzić koszt pożyczki wykraczający poza normy ustalone w ustawie antylichwiarskiej. Dodatkowo odsetki wynikające z opóźnienia w spłacie zadłużenia nie powinny przekraczać granicy 14 procent w skali roku, a odsetki za udzielenie pożyczki nie mogą być z kolei wyższe niż 10 procent. Tak samo podstawą do reklamacji jest naliczanie dodatkowych kosztów, o których nie poinformowano nas w umowie.

Na co jeszcze powinniśmy zwrócić uwagę?

Podejmując decyzję o pożyczeniu pieniędzy w instytucji pozabankowej, musimy pamiętać o tym, kto sprawuje nad nią dozór. Otóż organem odpowiedzialnym za to jest Komisja Nadzoru Finansowego. Do jej działań należy stanie na straży prawidłowego funkcjonowania rynku finansowego. Urzędnicy robią to poprzez sporządzanie odpowiednich aktów prawnych w zakresie nadzoru nad przedsiębiorstwami pożyczającymi pieniądze na procent. Najważniejsze dla nas, konsumentów, jest jednak to, że KNF prowadzi tzw. listę ostrzeżeń publicznych. Jest ona spisem podmiotów gospodarczych, które zgłoszone zostały jako te, wobec których istnieje uzasadnione podejrzenie o popełnienie przez nie przestępstwa. Tym samym nabywa się wiedzę na temat tego, jakim spółkom na pewno nie należy ufać. Co jednak zrobić wtedy, gdy zaufaliśmy i teraz mamy kłopot? Kto posłuży nam pomocą?

Rzecznik finansowy

To osoba, której zadaniem jest pośredniczenie w rozmowach między nami a nieuczciwą firmą. Możemy skorzystać ze wsparcia takiego fachowca na przykład wtedy, gdy chwilówka przez Internet okaże się niezgodna z prawem. Jego zadaniem jest udzielenie nam odpowiedniej porady. Jeśli ona okazałaby się niewystarczająca, możemy liczyć na wszczęcie interwencji czy postępowania polubownego. Posłuży nam również wtedy, gdy cała sprawa będzie miała swój finał w sądzie. Formalności, których trzeba dopilnować, są proste. Można skierować do wspomnianego eksperta odpowiednie pismo, w którym opiszemy nasz przypadek. Sporządzenie takiego dokumentu jest możliwe wówczas w biurze doradcy. Zredagowany dokument możemy też przesłać pocztą w postaci listu poleconego. Wówczas stosowna odpowiedź powinna trafić do nas w ciągu 30 dni od daty wysłania zgłoszenia.

Zobacz ranking chwilówek

Federacja Konsumentów

Niejednokrotnie okazało się już, że chwilówka bez zaświadczeń była zwykłym oszustwem. Oczywiście nie musi tak być, ale praktyka pokazuje, że zdarzało się to niejednokrotnie. Wtedy z pomocą przychodzi opisywana tu instytucja. Możemy skontaktować się z jej przedstawicielami osobiście. Wówczas powinniśmy odwiedzić jeden z oddziałów terenowych. Tam czekają na nas ci, którzy służą nam pomocą. Mają dużą wiedzę o tym, jak radzić sobie z tak trudnymi sytuacjami. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by skusić się na poradę telefoniczną. Trzeba wtedy przygotować sobie listę najważniejszych pytań dotyczących naszego problemu. Jeśli konwersacja okaże się niewystarczająca, będziemy prawdopodobnie poproszeni o wizytę w placówce stacjonarnej. Ostatnią drogą kontaktu jest poczta elektroniczna. Sprawdza się ona najczęściej w bardzo prostych sprawach. Nie zaleca się stosowania jej wtedy, gdy problem jest bardziej skomplikowany.

Po lekturze niniejszego tekstu wiadomo już, na co zwrócić uwagę w trakcie podpisywania umowy z pożyczkodawcą. Pamiętając o tych wszystkich obostrzeniach i wiedząc, gdzie należy zgłosić się po pomoc, nieuczciwi kredytodawcy nie powinni stanowić dla nas żadnego problemu.

Opinie o chwilówkach – SPRAWDŹ

 

Zobacz także

Udostępnij

Polub Pożyczkowy Portal




Wyszukiwarka chwilówek

Kwota chwilówki

500

Okres spłaty

30 dni

ranking pożyczek darmowych