Oszustwo na platformie Vinted – jak zgłosić policji? Czy można odzyskać pieniądze?

Avatar photo Michał Ziemski  • 
Zaktualizowano:
 • 
Przeczytasz w ciągu 5 minut

Vinted.pl to serwis internetowy, który powstał w celu wymiany używanych ubrań w zamian za pieniądze. To internetowy “second hand”, który zyskał ogromną popularność wśród użytkowników. Dla wielu osób jest to idealne miejsce, w którym można kupić wymarzone ubranie dosłownie za grosze lub pozbyć się niechcianej sukienki lub bluzki. Niestety, ale stało się też znakomitą okazją dla różnej maści oszustów i wyłudzaczy, którzy tylko czekają, aby znaleźć ofiarę. Czy istnieją metody, aby skutecznie się przed nimi ochronić?

Oszustwo na platformie Vinted – jak zgłosić policji Czy można odzyskać pieniądze

Jak wygląda oszustwo w aplikacji Vinted?

Osoby, które chcą wykorzystać użytkowników platformy Vinted, najczęściej zgłaszają się jako potencjalni kupujący, którzy są zainteresowani daną ofertą. Zazwyczaj proszą sprzedającego o wysłanie do nich adresu skrzynki pocztowej lub szukają kontaktu poza aplikacją. Wysyłają do swojej ofiary wiadomość z potwierdzeniem płatności, umieszczając w niej także link, który ma służyć rozliczeniu się ze sprzedawcą. 

Największa szansa na wyłudzenie pieniędzy jest w przypadku, gdy płatność będzie wymagała podania kodu blik. W takim wypadku złodziej może błyskawicznie wypłacić za jego pomocą pieniądze i cała operacja jest nieodwracalna. Sprzedający może utracić swoje pieniądze bezpowrotnie.

Oszustwo polega na tym, że link prowadzi użytkownika Vinted na fałszywą stronę, której celem może być wyłudzenie danych od ofiary. Są to informacje, które umożliwiają przestępcy dostęp do rachunku bankowego sprzedawcy i wyczyszczenie jej konta. Jeśli oszust jest złośliwy, to dodatkowo może zaciągnąć kredyt na dane osoby pokrzywdzonej i zniszczyć jej reputację w bazie BiK. 

Jakie metody oszustwa na Vinted są najczęściej używane przez przestępców?

Przestępcy na Vinted mają wiele możliwości do popełnienia oszustwa. Wciąż pojawiają się nowe techniki naciągania użytkowników platformy. Jednocześnie warto zauważyć, że wielu oszustów działa według sprawdzonego schematu i zachowuje się w przewidywalny sposób. Z punktu widzenia ofiary może to być kilka scenariuszy, które mają szansę się wydarzyć:

  • phishing – jest to inaczej wyłudzenie wrażliwych danych, dzięki czemu sprawca może wykorzystać pokrzywdzonego finansowo. Polega to na podszywaniu się pod instytucję zaufania publicznego, która jest bardzo popularna. Wchodząc na stronę internetową przypominającą witrynę banku lub dostawcy internetu ofiara może zostawić swoje dane i stać się obiektem ataku phishingowego,
  • spoofing – za pomocą tej metody oszuści podszywają się pod pracowników banku lub innych instytucji. Wykorzystując prawdziwy adres internetowy lub numer telefonu, dzwonią do ofiar, nakłaniając je do działań, które są dla nich szkodliwe,
  • “niszczenie” zakupionej rzeczy – w tym wypadku oszustwo polega na celowym otwarciu nieużywanego przedmiotu, zakupionego na Vinted. Następnie oszust żąda zwrotu pieniędzy za wysłanie rzeczy obarczonej wadą. Po otrzymaniu zwrotu ta sama rzecz może być sprzedana innej osobie, pomimo faktu uznania reklamacji,
  • sprzedaż podrabianych przedmiotów – ten proceder polega na sprzedaży markowych ubrań lub kosmetyków, które są zwykłymi podróbkami. Oszuści wykorzystują fakt, że bardzo trudno jest rozróżnić przez Internet czy dana rzecz to oryginał, czy podróbka.

Powyższe scenariusze są najczęściej spotykane w serwisach aukcyjnych i zajmujących się sprzedażą przez internet. Niekiedy platformy starają się przeciwdziałać podobnym praktykom i tworzą różne zabezpieczenia. W przypadku Vinted jest to dodatkowa funkcja, która ma pomóc osobom, które kupiły podrobiony przedmiot. 

Jak zgłosić oszustwo na platformie Vinted?

Wiele osób, które wykryły oszustwo na Vinted, chciałyby wiedzieć jak odzyskać swoje pieniądze. Wiele zależy tak naprawdę od tego, jak przebiegała cała sytuacja. Jeśli przestępca użył zwykłego przelewu do wykradzenia pieniędzy, to użytkownik może odzyskać je anulując przelew lub używając procedury chargeback (w przypadku użycia karty). Jednak najczęściej reklamacja w banku jest mocno utrudniona i może wymagać udowodnienia, że doszło do wycieku danych bez winy użytkownika. 

Pracownik banku może wysłać wiadomość odmowną, tłumacząc, że klient nie zachował podstawowych środków bezpieczeństwa i podał dane swojej karty płatniczej z własnej, nieprzymuszonej woli. Nieautoryzowana transakcja nie podlega reklamacji. Jednocześnie taką decyzję można zawsze zaskarżyć w sądzie, ponieważ rolą instytucji finansowej jest dbanie o bezpieczeństwo środków klienta.

W niektórych przypadkach można otrzymać pomoc ze strony serwisu Vinted, jednak wymaga to przestrzegania regulaminu tej firmy. Jeśli użytkownik kontaktował się z potencjalnymi kupującymi za pomocą zewnętrznych komunikatorów typu WhatsApp lub SMS-em, to platforma nie jest w stanie pomóc. Dotyczy to także przekazywania wrażliwych danych obcym użytkownikom, co nie jest wcale konieczne do przeprowadzenia transakcji. Można zawsze zgłosić oszustwo na Vinted i poinformować o tym fakcie policję. Jeśli mundurowi znajdą przestępcę, to można go oskarżyć i domagać się odszkodowania na drodze sądowej.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły