Czy znamy nasze prawa konsumenta?

 • 
Przeczytasz w ciągu 9 minut
natalia
Z okazji Światowego Dnia Konsumenta firma pożyczkowa Provident przygotowała specjalny raport, z którego wynika, że niemal co piąty polski klient spotkał się z sytuacją, w której zostały naruszone jego prawa konsumenckie. W dobie szybkich zakupów przez internet oraz globalizacji rynku dóbr i usług, jesteśmy narażeni na nadużycia ze strony usługodawcy i sklepów nie zawsze wywiązujących się z umowy. Nieporozumienia na linii klient - usługodawca pojawiają się niewątpliwie również w branży szybkich pożyczek przez Internet. Przeanalizujmy badanie konsumenckie dotyczące prawa konsumenta, zrealizowane przez Barometr Providenta. Zobacz naprawdę interesujące wnioski i sprawdź, czy znamy nasze prawa konsumenta?
Prawa konsumenta badanie provident

Spis treści:

Prawa konsumenta

Sięgnijcie pamięcią do różnych wydarzeń, w których jako klient byliście niezadowoleni czy to z zakupionego produktu, czy też wykonanej usługi. Prawdopodobnie każdy z nas chociaż raz w życiu znalazł się w sytuacji, gdy jakość świadczonej usługi była na bardzo niskim poziomie lub jej wykonanie odbiegało od zapisów zawartych w umowie. Nie trzeba daleko szukać. Wystarczy przypomnieć sobie wizyty u fryzjera, przejazd środkami komunikacji miejskiej, wycieczkę za granicę z biurem podróży.

Czy możemy szczerze powiedzieć sobie, że nigdy nie mieliśmy powodów do narzekania na sposób czy jakość wykonanej usługi? Czy umowy z operatorami telefonii komórkowej, Internetu i telewizji są zawsze rzetelne, a nastawienie firm proklienckie? Dlaczego o wiele trudniej rozwiązać umowę np. na abonament telewizyjny nawet po jej wygaśnięciu i wysłaniu pisma w terminie? Znamy takie głośne przypadki największych graczy rynku telewizyjnego w Polsce, gdzie klient musi się nieźle gimnastykować, aby wypowiedzieć umowę o świadczenie usług. Ile razy zakupiliśmy jakiś produkt, który po odbiorze przesyłki okazał się niezgodny z opisem na stronie internetowej? Jeśli chociaż na jedno z wyżej wymienionych pytań odpowiedziałeś twierdząco, przypomniała ci sytuacja związana z niezadowoleniem z wykonania usługi, za którą zapłaciłeś, koniecznie zapoznaj się z omawianym w dalszej części tekstu raportem.

Zostałem oszukany – co zrobić?

Jeśli doświadczamy nieuczciwych praktyk ze strony sprzedawcy lub producenta danego produktu, nie stoimy na straconej pozycji. Jako obywatele Polski, zgodnie z obowiązującym prawem, możemy skorzystać z pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKIK zajmuje się przypadkami naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Co jednak w przypadku indywidualnych spraw? Czy jesteśmy zdani tylko na płatną pomoc ze strony radców prawnych i adwokatów, a swoich praw możemy dochodzić jedynie na drodze sądowej? Właśnie dla takich osób i indywidualnych spraw powołane zostały stanowiska miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

Kompetencje rzeczników konsumentów

Jak możemy wyczytać na rządowej stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do kompetencji rzeczników prawa konsumenta należy m. in.:

  • bezpłatne poradnictwo dla konsumenta i udzielenie mu informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
  • składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów
  • współdziałanie z właściwymi delegaturami UOKiK, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi
  • wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz występowanie za ich zgodą do postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

Jak wynika z wymienionych obowiązków i kompetencji, ze strony Rzecznika konsumentów możemy liczyć na bezpłatną pomoc w sytuacjach związanych np. z nieuczciwymi praktykami sprzedawców, niezgodności wykonania usługi z zawartą wcześniej umową lub też niezgodności zakupionego produktu itp. Na stronie urzędu dostępna jest informacja o infolinii konsumenckiej. Podane nr telefonów to:

  • 801 440 220
  • 22 290 89 16

Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00 i prowadzona jest przez Fundację Konsumentów. Opłata za połączenie według taryfy operatora. Jeśli chcemy załatwić sprawę osobiście, najlepiej umówić się z rzecznikiem konsumenta w urzędzie miasta bądź w odpowiednim starostwie powiatowym. Warto jeszcze dodać, że w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów rzecznik konsumentów jest oskarżycielem publicznych w myśl przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia, więc warto skorzystać z możliwości pomocy, jaką ustawowo daje nam polski rząd.

Co najbardziej będzie interesować czytelników Pożyczkowego Portalu, to umowy oraz współpraca z firmami udzielającymi pożyczek online. Zazwyczaj nieporozumienia na linii pożyczkobiorca mogą wynikać z niedostatecznych i klarownych informacji przedstawionych przez firmę pożyczkową. Spory pojawiają się również, gdy pożyczkobiorca spóźni się ze spłatą zobowiązania finansowego i z tego tytułu zostanie obciążony odsetkami. Należy zawsze dokładnie czytać umowę, a jeśli jakieś zapisy nie są realizowane, wtedy możemy szukać pomocy w odpowiednich miejscach np. w biurze rzecznika konsumenta.

Badanie Providenta

Przyjrzyjmy się teraz dokładniej badaniu prawa konsumenta, przeprowadzonego przez firmę Provident. Zaznaczmy, że analizowane badanie przeprowadził PBS na zlecenie Provident Polska w dniach 23-25 lutego 2018 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+. Jak wynika z sondażu 18% Polaków miało do czynienia z sytuacją, w której usługodawca nie wywiązał się z umowy bądź naruszył prawa konsumenta. Jak rozkładało się to w różnych branżach? Sytuacja dotyczyła

  • 48% usług telekomunikacyjnych
  • 28% kredytu, pożyczki lub zakupu na raty
  • 9% ubezpieczenia
  • 9% dostawy mediów do domu typu prąd, gaz
  • 6% rachunku w banku, lokaty

Co w takiej sytuacji zrobili niezadowoleni klienci? Tutaj odpowiedzi i rezultaty badania również są bardzo interesujące. Aż 55% osób złożyło reklamację, a 31% opowiedziało o przykrej sytuacji rodzinie i znajomych. Tylko 9% opisało sprawę w Internet i tylko 5% zgłosiło się do rzecznika konsumenta lub innej sytuacji. Można sądzić, że wiele spraw zostało załatwionych ugodowo bądź pokrzywdzeni konsumenci po prostu „odpuścili” jakiekolwiek kolejne kroki, aby rozwiązać problem z dostawcą usług, produktu – w tym drugim przypadku badania poświadczają, że aż 19% respondentów nie zrobiło nic. Czego można było się spodziewać, tylko 2% klientów poszło do sądu, aby tam wyjaśnić sprawę.

prawa konsumenta

Czytajmy dokładnie umowy

Ważną kwestią zabezpieczającą nas przed nieuczciwymi praktykami ze strony sprzedawców jest tak naprawdę najprostsza czynność, czyli dokładne przeczytanie umowy przed jej podpisaniem. Niestety głównie z powodu rozleniwienia bądź oszczędności czasu, nie zagłębiamy się mocno w treść przedstawionych umów i podpisujemy dokumenty w ciemno. Dotyczy to również, a może i przede wszystkim umów zawieranych przez Internet. Nie czytamy warunków umowy, zaznaczając w pośpiechu wszystkie zgody np. przy rejestracji w danym serwisie.

Jeśli profil serwisu wymaga podanie danych np. karty płatniczej, aby uzyskać dostęp do płatnych materiałów (np. serwis filmowy), warto wczytać się dokładnie w regulaminy, ponieważ może się okazać, że serwis funkcjonuje na zasadzie subskrypcji. Z naszego konta zostaną automatycznie pobierane opłaty za daną usługę. Czy właśnie tego sobie życzyliśmy? Niestety nie każdy z nas. Według badania aż 17% nie czyta dokładnie umów, a 19% ankietowanych klientów przypomina sobie sytuację, w której przekazana im do podpisu umowa nie była do końca jasna i zrozumiała. 11% uważa, że wszystkie umowy, które podpisywali były czytelne i transparentne.

Odpowiedzialność klienta

Nasza odpowiedzialność jako klienta jest bardzo ważna. Nie podpisujmy umów w ciemno, sprawdźmy dokładnie przedstawiane warunki oferty i mowa tutaj o każdej branży zarówno w Internecie jak i stacjonarnie. Na szczęście, jak wynika z badań Providenta, stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Świadczy o tym między innymi wynik pokazujący, że aż 72% klientów, którzy mieli wątpliwość związaną z umową, poprosili przedstawiciela firmy o dodatkowe wyjaśnienia. Za naganną postawę należy uznać zachowanie klientów, którzy podpisali umowę, mimo że nie wszystko w niej było zrozumiałem. Niestety zrobiło to aż 16% ankietowanych.

Branża pożyczek online

Na szczęście również na straży konsumentów stoją porównywarki pożyczek online. Jesteśmy po to, aby klient przed podjęciem decyzji o zaciągnięciu zobowiązania finansowego w danej firmie, zapoznał się dokładnie z profilem firmy, z jej ofertą oraz z opiniami innych konsumentów, którzy już korzystali z usług danego pożyczkodawcy. Oprócz opinii i recenzji firm pożyczkowych, w naszym serwisie Pożyczkowy Portal znajdują się liczne zestawienia, rankingi oraz listy firm udzielających szybkich pożyczek przez internet. Firmy pożyczkowe możemy filtrować po wynikach wyszukiwania np. darmowych chwilówek. Jeśli szukamy szybkiej chwilówki online i po raz pierwszy ubiegamy się o pożyczkę w danej firmie, mamy szansę otrzymać chwilówkę za 0 zł. Promocyjne warunki pożyczki za 0 zł to nie marketingowe hasło, lecz rzeczywista korzyść dla klienta. Pożyczając pieniądze po raz pierwszy w firmie, która posiada wymienioną promocję pożyczki za zero złotych, faktycznie nie poniesiemy żadnych dodatkowych kosztów. Spójrzmy na przykład:

Oferta chwilówki w firmie Miloan: Pożyczasz 1500 zł na 30 dni. Koszt wynosi 0 zł. To oznacza, że jeśli spłacimy pożyczkę po upływie 30 dni wskazanych w umowie z pożyczkodawcą, nie ponosimy dodatkowych kosztów. Oddajemy wyłącznie pożyczoną wcześniej sumę pieniędzy. Chyba warto skorzystać z tego typu propozycji, gdy jesteśmy w potrzebie i nagle potrzebujemy gotówki?

Porównywarka Pożyczek Online

Co więcej w naszej porównywarce pożyczek ratalnych oraz szybkich chwilówek co miesiąc prezentujemy ranking najlepszych ofert. Po dokonaniu analizy zestawiona jest lista polecanych chwilówek oraz pożyczek ratalnych. Oprócz tego przedstawiamy inne rankingi np. ranking pożyczek dla emerytów czy też ranking chwilówek dla stałych, powracających klientów, a także wiele innych rankingów. Co więcej, na bieżąco monitorujemy sytuację na rynku i gdy tylko pojawia się nowa, ciekawa promocja związana z udzieleniem pożyczki na atrakcyjnych warunkach przedstawiamy szczegółowe informacje w naszym serwisie.

Mamy nadzieję, że porównując oferty w Pożyczkowy Portal, znajdą państwo najlepszą i dopasowaną pożyczkę, unikając problemów z niejasną umową lub niespełnionymi warunkami ze strony pożyczkodawcy.

Ostatnia aktualizacja artykułu: 21 marca 2022

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły