Ile Polacy wydają na święta? Sprawdzamy!

 • 
Przeczytasz w ciągu 17 minut
natalia
Ile Polacy wydają na święta? Koszty, jakie niesie ze sobą grudzień, okazują się jednym z największych wyzwań dla naszego portfela. Boże Narodzenie wiąże się bowiem nie tylko z ubieraniem choinki, wypiekami, specjalnymi potrawami czy magią rodzinnej atmosfery, ale również z zakupowym szaleństwem. Na jak duże wydatki pozwalają sobie w tym wyjątkowym okresie nasi rodacy? Jak wiele różni Polaków od innych Europejczyków? Co i gdzie kupują? Spieszymy z odpowiedzią na te i wiele innych pytań.
ile polacy wydają na święta

Spis treści:

Święta 2019 w statystykach

Przedświąteczne doświadczenia Polaków wskazują, że jednym z najczęstszych obrazków, które widujemy kilka dni przed Bożym Narodzeniem są niekończące się kolejki przy kasach. Potwierdzają to liczne statystyki przygotowywane przez profesjonalne agencje sprawdzające intensywność zakupowego szału przed pierwszą gwiazdką. Firma Deloitte poszła o krok dalej i co roku, na podstawie badań ankietowych o nazwie Christmas Survey przygotowuje raport dotyczący świątecznych preferencji zakupowych Polaków. Dowiemy się z niego, kiedy statystyczny mieszkaniec naszego kraju wybiera się do sklepów oraz ile średnio wydaje. Badanie daje także odpowiedź na ważne w obecnych czasach pytanie, czy mieszkańcy kraju nad Wisłą nabywają produkty lub prezenty w sklepach stacjonarnych, czy też – jak ma to miejsce np. w Niemczech czy USA – korzystają z zakupów online.

Wśród instytucji sprawdzających  związane ze świętami tendencje Polaków jest również Biuro Informacji Gospodarczej Infomonitor. Z badania dowiemy się nie tylko tego, ile statystyczne gospodarstwo domowe przeznaczy na ten cel w 2019 roku, ale również co sądzimy o Świętach Bożego Narodzenia czy z jakich źródeł finansujemy wydatki związane z tymi kilkoma dniami. Okazuje się, że grudzień to jeden z najtrudniejszych miesięcy dla budżetu domowego statystycznego Polaka. Nic dziwnego, skoro dla większości z nas to jedno z najważniejszych wydarzeń w roku.

vivus opinie

Co sądzimy o Świętach Bożego Narodzenia?

Zacznijmy jednak od tego, co tak naprawdę Polacy sądzą o świętach? Według danych zebranych przez BIG, coraz więcej osób deklaruje, że Święta Bożego Narodzenia zostały skomercjalizowane. Nic dziwnego, skoro tuż po Wszystkich Świętych ze sklepowych półek znikają znicze, a w zamian pojawiają się czekoladowe Mikołaje czy lampki choinkowe. Jednocześnie nadal rośnie liczba Polaków deklarujących, że jest to przede wszystkim czas spędzony w gronie rodziny, a 77% ankietowanych lubi atmosferę związaną ze świętami.

Jak zapatrujemy się na wydatki związane ze świętami? Aż 57% respondentów uważa, że jest to poważny wydatek, który należy zaplanować w budżecie. Większość osób zapewnia, że na sfinansowanie tych kilku dni wystarczą bieżące środki, przykładowo pensja. 18% osób zamierza skorzystać ze swoich oszczędności. Ile osób sięga po pomoc instytucji finansowych? Według informacji przekazanych przez BIG, 2% respondentów planuje skorzystać z kredytu konsumpcyjnego. Z kolei 1% przebadanych osób skłania się ku zaciągnięciu chwilówki lub pożyczki ratalnej. Jednocześnie BIG Infomonitor informuje, że:

Co roku po świętach, w rezultacie nadmiernych wydatków, pojawia się w naszym rejestrze większa liczba dłużników, którzy przełożyli płatność rachunków czynszu, czy też przestali spłacać pożyczkę lub kredyt – mówi Sławomir Grzelczak.

ekspreskasa ratalna

Zakupy świąteczne kosztem…

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, ile Polacy wydają na święta, warto zwrócić uwagę na pozostałe tendencje. Polska znajduje się w czołówce krajów, gdzie zauważono gwałtowny wzrost wydatków świątecznych. Według respondentów przyczyniają się do tego głównie promocje, nowinki produktowe oraz innowacje. Jednak według Raportu Deloitte 31% ankietowanych deklaruje, że paradoksalnie wydaje więcej, aby nie myśleć o niestabilnej sytuacji gospodarczej. Z kolei 25% osób uważa, że ich dochody zwiększyły się w porównaniu  z ubiegłym rokiem. Co na to Biuro Informacji Gospodarczej?

Z Raportu BIG wynika, że dla 62% badanych – jak się okazuje niezależnie od wieku – grudzień to najtrudniejszy finansowo miesiąc w roku. Mimo to często w obliczu świątecznych przygotowań zapominamy o ograniczeniach wiążących się z naszą sytuacją materialną. Skąd bierzemy pieniądze? Jakie płatności decydujemy się przełożyć? Gdy oszczędności się kończą, a wydatki stale rosną, najbardziej prawdopodobne jest przełożenie na później spłaty zobowiązań wobec rodziny czy znajomych. Popularna jest również pożyczka świąteczna. W dalszej kolejności są to opłaty związane z edukacją, żłobkiem lub przedszkolem. Tuż za nimi plasują się spłaty rat za auto czy inny zakupiony sprzęt. Największą wagę przywiązujemy natomiast do płatności za czynsz, media, różnego rodzaju kredyty oraz tuż za nimi zobowiązania w firmach pożyczkowych.

big credit

Zakupy świąteczne 2019

Jak co roku firma Deloitte przeprowadziła badanie wśród Europejczyków na temat planowanych wydatków związanych z organizacją świąt Bożego Narodzenia. Okazuje się, że w 2019 roku wydamy średnio 1 521 zł! Rok wcześniej było to jedynie 1168 zł. Oznacza to, że Polacy przeznaczą aż o 5% więcej budżetu domowego niż 2018 roku. Może to wskazywać na fakt, że sytuacja finansowa gospodarstw domowych w Polsce jest lepsza. Powodem może być nie tylko wzrost płacy minimalnej, ale również rozszerzenie grupy odbiorców programu 500+ o osoby posiadające jedno dziecko.  Informacje te potwierdza aż 28% ankietowanych, którzy wskazują, że w 2019 roku dysponują większymi środkami niż rok temu. Co jeszcze wpływa na taką sytuację? 44% respondentów otwarcie przyznaje, że do wydania większej kwoty skłaniają ich liczne akcje promocyjne. Może być to związane z rosnącą popularnością Black Friday.

Na co wydamy najwięcej? Boże Narodzenie 2019

Według respondentów badania Deloitte większość budżetu świątecznego zostanie przeznaczona na prezenty. Statystyczny Polak wyda na ten cel 547 zł, czyli 36%. Na drugim miejscu znajduje się żywność z kwotą 524 zł, czyli 34% budżetu świątecznego. Pozostałe część zostanie przeznaczona na podróże (324 zł) oraz spotkania towarzyskie (126 zł).

Natomiast wśród prezentów świątecznych będą królować przede wszystkim kosmetyki, perfumy, książki czy słodkości. Nastolatkowie mogą liczyć dodatkowe również na gry komputerowe. Z kolei dzieci planujemy obdarować zabawkami konstrukcyjnymi, kreatywnymi oraz artystycznymi, a także lalkami czy pluszakami.

Kiedy i gdzie Polacy robią zakupy świąteczne 2019?

Większość Polaków planuje zakupy świąteczne między 1 a 15 grudniem. Jest to aż 38% respondentów. Oznacza to, że nie skorzystają oni z akcji promocyjnych Black Friday, która w 2019 roku odbywa się 29 listopada. 1/5 respondentów planuje zostawić zakupy świąteczne do ostatnich dni przed Wigilią. Z kolei 1/4 skompletuje listę zakupów już w listopadzie.

Ciekawostką może być fakt, że aż 36% respondentów wprost pyta swoich bliskich o to, co chcą dostać w prezencie. 

Mogłoby się wydawać, że coraz więcej osób korzysta z oferty dostępnej w internecie. Jednak wbrew pozorom aż 68% wydatków to pieniądze wydane w sklepach stacjonarnych. Jest ich o 6,1% więcej niż w roku poprzednim. Mimo to inspiracji na prezenty szukamy zazwyczaj w internecie (49%).  Wiele osób korzysta również z porad i poleceń znajomych.

smart pożyczka

Ile Polacy wydają na święta 2019? – kwestia przekonań

Wybór między sklepem stacjonarnym a internetowym opiera się na odpowiedzeniu sobie na kilka podstawowych pytań i przygotowaniu zestawienia plusów i minusów każdej z możliwości. Eksperci przekonują jednak, że jesteśmy na takim etapie rozwoju technologii, a co za tym idzie koniecznej zmiany mentalności, że oba te warianty uzupełniają się skutecznie z korzyścią dla konsumenta. Respondenci pytani o to, co najbardziej przekonuje ich do skorzystania z danego rozwiązania, podjęli kilka ciekawych wątków.

Jeśli chodzi o zakupy online, największą zaletą zdaniem samych klientów jest to, że można zamówić daną rzecz w dowolnym czasie, bez wychodzenia z domu, z dostawą pod podany adres. Ponadto obecne sklepy internetowe dają możliwość przeczytania komentarzy oraz opinii innych klientów, a także udostępniają szeroki wybór asortymentu. Po stronie korzyści wynikających z robienia zakupów w tradycyjnych sklepach znajduje się możliwość skorzystania z porady pracownika. Dodatkowo mamy szansę dotknąć i zobaczyć interesujący nas produkt. Dzięki zakupom stacjonarnym otrzymujemy gwarancję bezpiecznej płatności, a towar dostajemy „do ręki” i unikamy stresu związanego z dostarczeniem przesyłki na czas.

Polakom żyje się lepiej?

Wyższa kwota, jaką przeznaczamy na świąteczne zakupy potwierdza, że polscy konsumenci z coraz większym optymizmem patrzą w przyszłość. Dotyczy to także pozytywnej oceny krajowej gospodarki, co obecnie jest nietypowym trendem, jeśli spojrzymy na innych mieszkańców Europy. Najbardziej optymistycznie na swoją gospodarkę prócz Polaków spoglądają Portugalczycy oraz Niemcy. Od podejścia do tych kwestii w dużej mierze zależą później preferencje zakupowe poszczególnych klientów.

Wnioski, jakie można wysnuć na podstawie licznych statystyk, a także raportu Deloitte, nie są jednoznaczne. Uświadamiają nam, że 12 miesięcy to może niewiele w skali całego naszego życia, ale wiele jeśli chodzi o zmieniający się rynek, upodobania, a także mentalność. Pokazują jednak ciekawe prognozy – ile Polacy wydają na święta.

Ile Polacy wydają na święta – poprzednie lata

Międzynarodowe badania 2018

Deloitte w 2017 roku przeprowadził świąteczne badania po raz dwudziesty. Odbyło się to w dniach 2-15 października. Jak informuje firma, ankietę dotyczącą zwyczajów konsumenckich w Polsce i krajach Europy (Belgii, Niemczech, Grecji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Rosji, Holandii oraz Wielkiej Brytanii) przeprowadzono w gronie 7340 respondentów, w tym 780 Polaków. Respondenci znajdowali się w różnym wieku. O zdanie zapytano osoby, które ukończyły już 18. rok życia, lecz nie były starsze niż 65 lat. Jak wykonano badanie? Poprzez formularz internetowy, który mógł wypełnić każdy. Sprawdzano przede wszystkim najpopularniejsze kanały sprzedaży, wartość świątecznych zakupów, a także koncepcje zakupowy.

W 21 edycji badania  przynoszącego nam odpowiedź na pytanie, ile Polacy wydają na święta – tak samo jak w ubiegłym roku – wzięło udział 10 krajów europejskich. Wśród nich znalazły się wszystkie wyżej wymienione państwa oprócz Grecji. Jej miejsce zastąpiła Austria. Jednak tym razem liczba przebadanych osób wzrosła do 9 169. Wśród nich znalazło się 840 Polaków, czyli o 60 więcej niż w 2017 roku. Najwięcej uczestników pochodziło z Niemiec. Informacje zostały zebrane w dniach 3-8 października. Przedział wiekowy pozostał bez zmian, a ankietowanych wybrano na podstawie kilku czynników, między innymi zachowań konsumpcyjnych zainteresowań czy sytuacji finansowej.

Ile Polacy wydają na święta – Wydatki 2017 a 2018

Podstawowym wnioskiem wynikającym z analizy raportu firmy Deloitte jest to, że Polacy co roku wydają na świąteczne zakupy coraz więcej. W 2017 roku statystyczne gospodarstwo domowe przeznaczy na bożonarodzeniowe wydatki 882 zł. To o 2% więcej niż w roku ubiegłym. Analizując szczegółowe dane, dowiadujemy się, że średnio 342 zł przeznaczamy na artykuły spożywcze, 89 zł na spotkania towarzyskie, a aż 451 zł na prezenty.

Aktualne informacje dotyczące przedświątecznych przygotowań potwierdzają wnioski, które można było wyciągnąć z ubiegłorocznej edycji badania Deloitte. Jednak nie ulega wątpliwości, że tendencje związane z zakupami online są coraz silniejsze, a w polskich gospodarstwach zaczęły królować płatności mobilne. Ile Polacy są gotowi przeznaczyć na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia? Kwota ta stale rośnie. Statystyczna polska rodzina wyda w 2018 roku aż 1168 zł. Warto zaznaczyć, że większość z nas przekracza planowany budżet. W ubiegłym roku zadeklarowaliśmy wydatki wynoszące średnio 882 zł. Rzeczywistość zweryfikowała nasze przekonania i ostatecznie koszt świąt wzrósł do około 1102 zł.

Na co i ile Polacy wydają na święta w 2018 roku?

Niezmiennie na pierwszym miejscu znajdują się prezenty. Na uszczęśliwienie bliskich wyjątkowymi upominkami planujemy przeznaczyć 45% całego budżetu, czyli  532 zł. Jednak różnicę między największym wydatkiem, a tym znajdującym się na drugiej pozycji są niewielkie. Na artykuły spożywcze decydujemy się wydać 44% kwoty całkowitej, co daje 511 zł. W dalszym ciągu najmniej kosztują nas spotkania towarzyskie – to zaledwie 11%, czyli 125 zł. Porównując dane z innych krajów europejskich, wydatki na artykuły spożywcze oraz prezenty wydają się bardziej zrównoważone.

Ile Polacy wydają na święta? BIG Infomonitor

Ile Polacy wydają na święta? Według Raportu Deloitte Polacy w 2018 roku przeznaczą na święta 1268 zł. Z kolei 44% tej sumy, czyli 532 zł na prezenty. Czy potwierdzenie tych wyników znajdziemy w badaniu, jakie przeprowadziło Biuro Informacji Gospodarczej? Według tych danych statystyczna rodzina wyda 1289 zł. Specjaliści zauważają wzrost budżetu świątecznego, co może oznaczać poprawę sytuacji finansowej. Przypuszczenia zostają potwierdzone faktem, że obecnie jedynie 16% ankietowanych przewiduje, że z powodu przedświątecznych przygotowań i świętowania Bożego Narodzenia w ich finansach pojawi się kryzys. Na co wydamy najwięcej?

Jak w przypadku badań Deloitte, ankietowani BIG zadeklarowali, że największy wydatek stanowią prezenty. Przeznaczymy na nie 525 zł. Na drugim miejscu znalazła się żywność – 458 zł. Dane zostały rozszerzone o:

  • środki czystości 69 zł,
  • choinka 65 zł,
  • oraz pozostałe koszty 172 zł.

Nie znajdziemy informacji na temat kosztów związanych ze spotkaniami towarzyskimi. Być może są one zawarte w ostatniej kategorii, czyli pozostałe.

Stacjonarnie czy online – Ile Polacy wydają na święta ?

Z badań wynika, że Polacy coraz chętniej korzystają z zakupów przez internet. Aż 42% budżetu przeznaczają na nabycie prezentów online, co plasuje nasz kraj na czwartym miejscu wśród przebadanych przez firmę Deloitte. Oznacza to, że polskie społeczeństwo jest gotowe na alternatywne metody dokonywania zakupów, a przez to skłonne do przejścia z modelu sklepów stacjonarnych na internetowe. W sklepach offline Polacy zaopatrują się przede wszystkim w napoje i jedzenie na święta, artykuły dotyczące zdrowia i urody, a także prezenty. W internecie natomiast najwięcej zakupów dotyczy nowoczesnych technologii czy multimediów, a najmniej popularnymi produktami są te, które można z łatwością nabyć w tradycyjnym sklepie.

Zakupy online 2018

Okazuje się, że Polacy nabierają coraz bardziej ufają sklepom online. Aż 56% ankietowanych zamierza skorzystać z internetowych kanałów dystrybucji. Najczęściej zdecydujemy się na zakup drogą elektroniczną: akcesoriów mobilnych (wearables), produktów z kategorii sport oraz prezentów związanych z gospodarstwem domowym. 27% respondentów skłania się ku zakupom mobilnym. W ten sposób nabywamy równie chętnie akcesoria mobilne, ale również filmy oraz produkty z sekcji technologie. Nadal nie jesteśmy przekonani do kupowania online artykułów spożywczych, kosmetyków i perfumy czy też odzieży.

Warto wspomnieć, że wzrasta również popularność płatności online. Aż 44% Polaków planuje zapłacić za zakupy drogą elektroniczną.
Jednak nie oznacza to rezygnacji z tradycyjnych kanałów sprzedażowych. W dalszym ciągu aż 58% respondentów decyduje się również na zakupy w sklepach offline. Nadal najczęściej kupujemy w ten sposób: jedzenie i napoje, kosmetyki oraz perfumy, ale również prezenty związane z domem. Najrzadziej decydujemy się na zakup stacjonarnie: muzyki, filmów oraz gier video.

Co z prezentami?

Z badań BIG Infomonitor 2018 wynika, że większość z nas woli dawać swoim bliskim prezenty, niż je dostawać. Być może to jeden z powodów, przez które nasz budżet świąteczny wciąż rośnie, a ostateczne wydatki zazwyczaj są znacznie wyższe od tych planowanych. W ponad 70% gospodarstw domowych upominki dostaje zarówno osoba dorosła, jak i dziecko. Z kolei 7% osób deklaruje, że w ich domach nie praktykuje się tradycji wręczania sobie prezentów.

Przede wszystkim pomysłowość w 2017 roku

Wybieranie odpowiedniego prezentu może być okazją do sprawdzenia swojej kreatywności, dobrego smaku, a także wiedzy na temat pragnień najbliższych. Badania Deloitte wskazują, że w Polsce do grupy najmniej oryginalnych, a co za tym idzie najbardziej spodziewanych prezentów, należą kosmetyki, książki i słodycze. Pomysłowe i przede wszystkim zaskakujące prezenty uchodzą w naszym społeczeństwie za coś niezwykle rzadkiego. Polacy nie chcą dostawać już gotówki. W ubiegłym roku o pieniądzach pod choinką marzyło 4 z 9 ankietowanych.

Liderzy wśród upominków

Według prognoz podczas świąt Bożego Narodzenia w 2017 roku najczęściej wręczanym prezentem były książki. Rok wcześniej lektury piastowały trzecią lokatę, za słodyczami i kosmetykami. Taki rezultat świadczy niewątpliwie o wzroście czytelnictwa w Polsce. Powodem może być również lepsza promocja książek w mediach oraz wysyp nowych tytułów tuż przed świętami. Warto dodać, że książki otwierają również zestawienia najpopularniejszych upominków w większości krajów Europy.

Co jeszcze kupujemy?

Dzieciom najczęściej wręczane są zabawki kreatywne i artystyczne, lalki, pluszaki, klocki, większość otrzymuje także książkę.
Poza podium znalazły się między innymi: pieniądze, gry komputerowe, biżuteria damska i męska, ubrania oraz buty, płyty CD, suplementy diety, a także karty podarunkowe. Do najchętniej kupowanych prezentów dla nastolatków, czyli grupy wiekowej od 12 do 18 lat, należą słodycze. Na dalszych miejscach na liście znalazły się gry (wszelkiego rodzaju quizy, puzzle, planszówki), a także zabawki edukacyjne. Wysoko w zestawieniu lokuje się również odzież sportowa.

Jakie prezenty kupujemy w 2018 roku?

Badania z 2018 roku potwierdzają tezy dotyczące rzadkiego kupowania zaskakujących upominków. Na pierwszym miejscu niezmiennie znajdują się książki jako uniwersalny prezent dla każdego. Drugą pozycję objęły zamiast słodyczy – które zaliczyły spadek o jedno oczko – kosmetyki i perfumy. Można zauważyć, że Polacy coraz częściej decydują się na zakup gier oraz kart podarunkowych, co i tak nie wprowadza elementu zaskoczenia nie tylko do rankingu, ale również wigilijnej tradycji otwierania prezentów.

Pośpiech jest złym doradcą

Powodem zmian może być fakt, że coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z promocyjnych ofert związanych z Black Friday. Aż 89% respondentów w wieku 18-34 lata weźmie udział w wyprzedażach.
Wydaje się, że Polacy, w myśl powiedzenia, że „gdzie się człowiek spieszy, tam się diabeł cieszy”, postanowili w 2017 roku rozsądniej i o wiele wcześniej zaplanować świąteczne zakupy. Ankiety nie pozostawiają wątpliwości. Polakom odechciało się biegać za prezentami na ostatnią chwilę. Coraz większe grono polskiego społeczeństwa zamiast sklepowego szaleństwa kilka dni przed wigilią decyduje się na wizytę w sklepie na początku grudnia. Jednocześnie aż 23% pytanych deklaruje, że już w listopadzie spisuje wstępną listę zakupów.

Kiedy planujemy zrobić zakupy w 2018 roku?

Polacy deklarują, że ich zakupy świąteczną są dobrze przemyślane, a gromadzenie przedmiotów z listy rozpoczynają już w listopadzie. Tak sądzi aż 25% ankietowanych, jednak w rzeczywistości bywa różnie. Bardziej zgodne z prawdą wydają się zapewnienia 36% respondentów o zakupach w okresie od 1 do 15 grudnia. 22% Polaków wciąż pozostawia skompletowanie listy na ostatni tydzień przed świętami. W dniu Wigilii lub później planuje zakupy zaledwie 1% ankietowanych.

Z kolei dane zebrane przez BIG potwierdzają, że do zakupów zachęcają nas okazyjne oferty oraz przeceny. Kiedy planujemy kupić prezenty? Prawie połowa ankietowanych zapewnia, że stara się skompletować listę zakupów jak najwcześniej. Jednocześnie 23% ankietowanych zazwyczaj zostawia to na ostatnią chwilę. Nikogo już nie dziwią kolejki w sklepach w ostatnich dniach przed świętami.

Ostatnia aktualizacja artykułu: 27 października 2021

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły