Rezygnacja z ubezpieczenia kredytu

 • 
Przeczytasz w ciągu 4 minut
Ewelina

Wszelkiego rodzaju ubezpieczenia to usługi dodatkowe, jakie bardzo często oferowane są klientom przez banki podczas wnioskowania o różne formy finansowania. Polisy ubezpieczeniowe związane są najczęściej ze zobowiązaniami długoterminowymi takimi, jak np. kredyty hipoteczne. Dlaczego? Głównie ze względu na fakt, iż zabezpieczają w praktyce zarówno interesy banku, jak i klienta. Czy rezygnacja z ubezpieczenia kredytu to dobry pomysł? W jaki sposób można przeprowadzić odstąpienie od ubezpieczenia kredytu? Jak napisać rezygnację? Podsumujmy, jak to powinno wyglądać w praktyce i czy się opłaca.

Rezygnacja z ubezpieczenia kredytu

Kiedy przydaje się ubezpieczenie kredytu?

Zwykła polisa ubezpieczeniowa przydaje się w wielu sytuacjach, a obecnie bardzo często jest wręcz wymagana przez banki, aby podpisać umowę kredytową. Czym jest taka forma ubezpieczenia? Polisa przydaje się przede wszystkim w różnych sytuacjach losowych np. choroby kredytobiorcy lub nawet śmierci. W takiej sytuacji towarzystwo ubezpieczeniowe po spełnieniu warunków umowy wypłaca należne środki bezpośrednio do banku na poczet spłaty zobowiązania kredytowego. Jest też wiele innych sytuacji, kiedy przydaje się ubezpieczenie kredytu, jak np.:

  1. Utrata pracy.
  2. Wystąpienie nagłej choroby.
  3. Inwalidztwo.
  4. Śmierć kredytobiorcy.

Rezygnacja z ubezpieczenia kredytu – jak to wpływa na decyzję banku?

Rezygnacja z ubezpieczenia kredytu może nieść ze sobą różne skutki. Co ciekawe, polisa ubezpieczeniowa nie często jest wymagana przez instytucje udzielające np. kredytowania dla firm lub osób prywatnych ze względu na ryzyko. Konieczność wykupienia dodatkowej polisy wymaganej przez daną instytucję jest ściśle związana z warunkami finansowania. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że ubezpieczenie często można wybrać samodzielnie, a więc nie trzeba zgadzać się na narzuconą odgórnie ofertę banku.

Jak zrezygnować z ubezpieczenia? Sprawa w tej sytuacji jest bardzo prosta. Wystarczy złożyć stosowny wniosek do towarzystwa ubezpieczeniowego lub banku i zawrzeć w nim takie informacje, jak:

  • Numer polisy.
  • Dane kontaktowe klienta.
  • Numer konta bankowego do zwrotu środków niewykorzystanego okresu ochrony z podpisanej umowy.
  • Szczegóły dotyczące umowy kredytowej.

Trzeba jednak pamiętać, że odstąpienie od ubezpieczenia kredytu może mieć negatywny wpływ na warunki kredytowania przez bank. W praktyce wniosek o rezygnację może skutkować nawet wydaniem odmownej decyzji odnośnie finansowania albo zmianę warunków kredytu. Trzeba się nad tym dokładnie zastanowić, gdyż każdy krok w tę stronę może nieść ze sobą wiele negatywnych skutków.

To ważne! Odstąpienie od umowy ubezpieczeniowej możliwe jest tylko w ciągu 30 dni od daty jej podpisania!

Wycofanie ubezpieczenia kredytu w praktyce – jak to działa?

Wzór rezygnacji z ubezpieczenia kredytu ratalnego dostępny jest w sieci na oficjalnej stronie banku lub towarzystwa ubezpieczeniowego. Można go także napisać samemu, zawierając w nim niezbędne informacje na temat polisy, kredytu oraz danych kredytobiorców. Warto mieć także na uwadze fakt, że podczas odstąpienia od ubezpieczenia kredytu najczęściej będzie obowiązywać okres wypowiedzenia, który trwa najczęściej od miesiąca do trzech.

Kiedy można zrezygnować z ubezpieczenia kredytu? Praktycznie zawsze pod warunkiem zachowania terminu 30 dni od czasu podpisania umowy. W przeciwnym wypadku również możliwe jest odstąpienie od ubezpieczenia kredytu, jednak ostateczne warunki zawsze będą wynikać z umowy. Przed podjęciem takiej decyzji warto wcześniej dokładnie przeanalizować opłacalność takich działań. Ważne jest to, że bank widząc, że klient złożył wzór rezygnacji może naliczyć dodatkowe koszty takie, jak np. wyższe oprocentowanie kredytu. Kiedy wiemy już jak napisać rezygnację z ubezpieczenia kredytu ratalnego lub jakiejkolwiek innej formy pożyczki sprawa staje się naprawdę prosta.

Czy odstąpienie od ubezpieczenia kredytu się opłaca?

Odstąpienie od ubezpieczenia kredytu jest opłacalne tylko wtedy, kiedy przenosimy się do towarzystwa ubezpieczeniowego lub chcemy spłacić całe zaległe zobowiązanie wobec banku. W przeciwnym wypadku takie działania mogą nieść ze sobą negatywne skutki takie, jak np. podwyższenie oprocentowania kredytu. Banki umożliwiają rezygnację ze świadczenia tego typu praktycznie bez ograniczeń (jeśli żadne zapiski umowne nie mówią inaczej). Wystarczy złożyć stosowne oświadczenie na piśmie, aby ostatecznie odzyskać część niewykorzystanej składki. Rezygnacja z ubezpieczenia nie zawsze się opłaca, dlatego warto dokładnie przemyśleć tę decyzję, biorąc pod uwagę wszystkie za i przeciw.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły