Bankomat nie wypłacił pieniędzy – co zrobić?

 • 
Przeczytasz w ciągu 6 minut
Stanisław

Bankomat mimo wpisania podanej kwoty nie wypłacił wcale gotówki lub wypłacił mniejszą kwotę? Jeszcze bardziej problematyczna sytuacja pojawia się gdy, mimo pobrania środków z karty bankowej, bankomat nie wypłaci Ci gotówki. Co należy zrobić, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta?

bankomat

Co zrobić, gdy bankomat nie wypłacił Ci pieniędzy?

“Nie mogę wypłacić pieniędzy z bankomatu” – ta fraza często jest wyszukiwana przez zainteresowanych, którzy szukają sposobu na rozwiązanie problemu z wypłatą środków. Jeśli bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta, to najlepiej wziąć parę głębokich oddechów i uspokoić się. Na początku warto zacząć od sprawdzenia stanu Twojego konta, czy nie zostało obciążone niezrealizowaną wypłatą. Możesz to zrobić w bankomacie lub w aplikacji bankowej.

Jeśli nie wybrano środków z konta bankowego, to możesz skontaktować się telefonicznie z właścicielem lub operatorem bankomatu. Numer telefonu zazwyczaj jest podany na urządzeniu. Jeśli zgłosisz problem, masz szansę uzyskać przyczynę niewypłacenia pieniędzy przez bankomat – bardzo często jest to po prostu brak gotówki. Wtedy należy skorzystać z innego bankomatu. Warto także zadzwonić na infolinię banku, gdyż problem z wypłatą może wynikać z nieprawidłowym połączeniem z bankiem lub awarią systemu bankowego. 

Dlaczego bankomat nie wypłacił gotówki? Przyczyny

Z pewnością zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego bankomaty czasem nie wypłacają pieniędzy. Kiedy zdarza się taka sytuacja, to nie należy ona do najprzyjemniejszych doświadczeń, zwłaszcza gdy potrzebujesz pilnie gotówki. Powodów może być kilka i czasem nie jest to kwestia związana z nieprawidłowym zaopatrzeniem urządzeń w gotówkę przez operatorów. Tego typu przypadki mogą zdarzyć się niezależnie od wybranej metody wypłaty w bankomacie, np. wypłacając za pomocą BLIK bankomat również może nie wypłacić pieniędzy.

Jakie są najczęstsze powody takiej sytuacji?

  • brak gotówki w bankomacie,
  • błędnie wprowadzona kwota,
  • niewystarczająca ilość środków na rachunku bankowym,
  • błędnie wpisany kod PIN lub niewłaściwe jego potwierdzenie,
  • brak połączenia z bankiem.
  • zablokowana, uszkodzona lub nieważna karta bankowa,
  • przekroczony dzienny limit wypłat,
  • przyczyny techniczne, na przykład awaria bankomatu.

Jak można zauważyć, powodów tego, że bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta, może być mnóstwo.  Nie zawsze powód leży po stronie operatorów urządzeń, czy instytucji bankowej. Bardzo często winnym jest sam posiadacz karty kredytowej, który błędnie wpisał PIN i uruchomił zabezpieczenie, mające chronić przed wybraniem pieniędzy przez nieuprawnioną osobę. Pamiętaj, jeśli zastanawiasz się, dlaczego nie mogę wypłacić pieniędzy z bankomatu, równie powszechnym powodem jest zbyt mało pieniędzy na koncie czy przekroczona kwota wypłat w jednym dniu. Warto też sprawdzić, ile można maksymalnie wypłacić z bankomatu.

Niewypłacenie pieniędzy i pobranie środków z konta bankowego – co zrobić?

Co zrobić, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta środki? W tej sytuacji, w trakcie rozliczenia bankomatu przez operatorów powinna pojawić się nadwyżka środków. W jaki sposób odzyskać niewypłacone pieniądze?

Należy złożyć reklamację do banku, w którym posiadasz kartę. Dzięki aplikacjom bankowym natychmiast dostajesz powiadomienie o dokonanych transakcjach na Twoim koncie, co pozwala łatwo udowodnić, że bankomat nie wypłacił Ci żądanych środków. Jeśli reklamacja do banku nie odniesie zamierzonego skutku, to zawsze możesz złożyć odwołanie, a ostateczności wnieść skargę do Rzecznika Finansowego. 

Reklamacja do banku – procedura postępowania

Warto poznać dokładną procedurę postępowania przy wystąpieniu awarii urządzenia. Pozwoli to zwiększyć szanse na odzyskanie gotówki, gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy, a pobrał z konta:

  1. Weź potwierdzenie transakcji, które jest podstawą reklamacji. 
  2. Jeśli potwierdzenie transakcji nie zostało wydrukowane, zrób zdjęcie komunikatu, który pojawił się na maszynie po niewypłaceniu środków. 
  3. Zapisz numer identyfikacyjny bankomatu, z którego próbowałeś wybrać pieniądze.
  4. Zadzwoń do właściciela lub operatora bankomatu. Numer znajduje się zazwyczaj na bankomacie. Powiadomienie o nieprawidłowym funkcjonowaniu maszyny będzie dodatkowym dowodem przemawiającym na Twoją korzyść. 
  5. Zadzwoń na infolinię banku i zgłoś problem. Konsultant spróbuje poznać przyczynę błędnego pobrania środków z konta. W części przypadków przyczyną jest przeciążenie systemu. W tym wypadku bank zwróci ci gotówkę. 
  6. Złóż reklamację do banku. W wielu instytucjach bankowych można to zrobić telefonicznie. Możesz to zrobić przy okazji informowania o zdarzeniu – w tym wypadku nie będziesz musiał fatygować się do placówki bankowej. 

Jak złożyć reklamację do banku?

Po zebraniu dowodów należy złożyć reklamację do banku. Powinna ona szczegółowo opisać zdarzenie i zawierać takie elementy jak:

  • dane osobowe i kontaktowe osoby reklamującej,
  • żądanie, w tym wypadku oczekiwanie zwrotu środków,
  • miejsce, datę i godzinę zdarzenia,
  • numer identyfikacyjny urządzenia, z którego próbowałeś pobrać gotówkę,
  • wysokość kwoty, która została nienależnie pobrana z konta,
  • nazwa banku, do którego należy bankomat (lub firmy w przypadku zewnętrznej sieci bankomatów),
  • numer rachunku, na który ma być dokonany zwrot. 

Do reklamacji powinieneś dołączyć potwierdzenie transakcji. Bank może się zwrócić do Ciebie celem uzupełnienia dokumentacji. 

Jak odzyskać niewypłacone pieniądze z bankomatu, gdy bank odrzuci reklamację?

Bank może odrzucić reklamację, gdy nie dołączyłeś potwierdzenia transakcji, przedłożony wniosek zawiera za mało informacji lub nie stwierdzono nadwyżki środków w bankomacie. W tej sytuacji możesz złożyć odwołanie w terminie 30 dni od dnia otrzymania odrzucenia reklamacji. Jeśli odwołanie nie przyniesie zamierzonego skutku, masz prawo zgłosić sprawę do Rzecznika Finansowego, Banku Arbitrażu Konsumenckiego, czy też wytoczyć powództwo do sądu powszechnego. 

Bankomat Euronet a niewypłacenie środków

Niekoniecznie musisz wypłacać pieniądze z bankomatu własnego banku. Możesz korzystać z urządzenia dowolnej instytucji bankowej, w tym również z bankomatów Euronet, czyli największej, niezależnej sieci bankomatów w Polsce. 

Jeśli masz problem z wypłatą środków z sieci Euronet, to również możesz zgłosić zdarzenie w swoim banku i zgłosić reklamację. To w nim podpisałeś umowę konta bankowego i wyrobienia karty płatniczej, dlatego też wszelkie sprawy związane z błędnymi transakcjami zgłaszasz do tej instytucji. 

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły